Panzer's Blog

Just the usual nobody... and sometimes a blogger...

Thassos - jurnal de vacanţă

Vorbeam în ultimul articol, că voi povesti mai pe larg și mai concret, despre concediul meu pe care l-am petrecut în Grecia, pe Insula Thassos. Drept urmare, vă voi aduce câteva impresii legate de oameni (în special femei), tradiții, peisaje și alte chestii d-astea. Cam ce vezi într-un concediu.

Aşadar, să încep cum se cuvine. Cu drumul, care după ultimele calcule revizuite, a inclus: un Citroen C4, un rezevor plin, 9 ore, 2 ţări, un gps şi o hartă. La tot amestecul acesta, adăugăm mulţi kilometri (aproximativ 700) şi terminăm cu o traversare marină cu feribotul. Şi ajungem pe insulă. Prima chestie care te loveşte este contrastul fizic, de relief. Contrastul dintre munte şi mare, îmbinate perfect pentru a-ți oferii, indiferent unde stai pe insulă, acelaşi peisaj superb. Livezi de măslini, păduri de conifere, munte, podiş şi deal, aer sărat şi miros de brad, totul pus sub soare. Totul este atât de diferit, față de ce suntem obişnuiţi în ţară. De precizat, o chestie care mi-a plăcut foarte mult: toate casele sunt simetric construite. În sensul că, toate au același tip de acoperiş, aceeaşi ţiglă, aceeaşi culoare a pereţilor, şi cred că au aceiaşi contructori şi zugravi. Indiferent, că este pe malu' mării sau pe vârfu’ dealului. Totul atât de ordonat şi aranjat. Făcut cu cap.

Şi ajungem la litoral că, pentru asta am venit, până la urmă. Aici găsești plaje întinse şi ape verzi, cristaline. Exact ce-ți trebuie. Două chestii pe care le observi imediat când ajungi pe plajă şi eşti român, obișnuit cu litoralul Mării Negre. Unu: este prea linişte și calm pentru o plajă şi doi: plaja este foarte aerisită, chit că e 9 dimineaţa, chit că e 3 după-amiază, ai loc să-ţi pui prosopul sau şezlongul. Şi tot veni vorba de plajă, nu ai grad de comparaţie cu cele autohtone. Poate dacă ar fi, forţat să zicem, valurile. Care, la greci sunt mult mai mici decât la noi. Cam singurul punct slab, pe care l-am observat.

Ca o idee, v-aş recomanda plaja Paradise Beach care are un nisip fin şi apă curată, cristalină, iar ca bonus, valuri mai mari decât în alte părţi. E cam la 40 de kilometri de Thassos City, portul din nord unde te lasă feribotul( locul unde am fost cazați), pe un drum de munte, pe serpentine, cu marea pe stânga şi pădurea şi versantul pe dreapta, care traversează mai multe orăşele pitoreşti şi prietenoase( acel tip de cătune din munți, cu străduțe înguste și clădiri în stil medieval) deci de văzut, ai ce să vezi şi ai unde să te opreşti, dacă vrei.

Să vorbim un pic despre oameni şi ambianţa din orăşelele greceşti. Despre oameni, în special despre femei că, după bărbaţi nu mă uit. Cum să pun lucrurile într- o lumină mai bună? Cred că mă chinui prea mult, așa că le zic direct pe faţă. Fizic vorbind, grecoaicele stau cam prost la acest capitol. Adică în afară de câteva exemplare pe care presupun că le-a ratat, Mama Natură nu prea la avantajat pe grecoaice. Dar în schimb au stil, ştiu să se îngrijească, fără kitch şi machiaj în exces. La acest capitol, n-am ce să zic. În rest femeile care meritau să întorci capul după ele erau, ori bulgărioace, ori românce, ori poloneze sau altă naţie.

Despre ambianţă. Pot să zic că, m-am relaxat şi m-am simţit cu adevărat într-o excursie. Oamenii, în general sunt foarte prietenoşi, deschişi, veseli şi lipsiţi de griji. Un lucru care mă făcea să mă simt foarte ciudat şi reticent la atât de multă bunăvoință, din partea lor. Foarte naţionalişti, țin la propriile valori şi tradiţii. Aici, este de admirat, dar tot odată îi face un pic aroganţi, dar suportabili.

În rest, în oraş, străduţele au un aspect pitoresc, sunt curate iar, ce este frumos că este linişte, tulburată din când în când, de vreun scuterist grec întârziat( aici în principal transportul personal se face pe tot felul de scutere sau motorete) sau claxonul sau muzica unui român sau bulgar. Ce mai este de precizat că după ora 12, majoritatea pravălilor din oraş se închid, iar dacă eşti genul care, la ora 2 noapte îşi ia cola, ţigări sau alte chestii de la magazinul din colţul blocului, aici vei rămâne surprins, de pustiul de pe străzi.

Băutură, mâncare şi scoruri. Sau pe ce şi cum, să cheltui banii pe care i-ai strâns pentru plecare. Să începem cu mâncarea. Bucătăria grecească este foarte variată şi cât de cât se aseamnă cu a noastră sau am importat-o noi. Au o gamă bogată de mâncăruri din peşte şi fructe de mare, gătite în tot felul de combinaţii pe care eu unul nu am avut curajul, să le încerc şi m-am rezumat la chestii tradiţionale gen: porc, vită, miel, paste, pizza. Tradiţonale, d-astea. Oricum, toate feluri de mâncare sunt bine făcute, săţioase şi gustoase şi în principal mult, cât să te saturi.

Şi acum să vorbim despre băutură. Ouzo nu mă atrage aşa de tare, e ok de încercat, în schimb berea tradiţională e bună, iar la capitolul vin, grecii stau prost. Vinul românesc dă la orice oră clasă. În rest, tăriile de supermarket, mai exact romul sau whisky-ul, Bacardi, Captain Morgan, Havana Club sau Jack găseai, nu era panică. Altceva? Sucuri de toate naţiile şi toate felurile, acidulate sau naturale, cunoscute şi ne. Orice.

Şi acum cu preţurile că tot le-am adus în discuţie. Calculate la un nivel european, sunt mai mult decât decente cât şi pentru noi. Adică în zonă turistică, plajă, munte, chestii-trestii, aveai preţuri de Bucureşti, nu de alde Predeal sau Mamaia. Adică o sticlă de apă la 2 litri era 50 de cenţi, o Cola la doi litri 1 euro, o sticlă de Jack era 18 euro. Singurul lucru care mi s-a părut mult a fost când am dat 8 euro pe Cuba Libre într-un bar. Atât. Cu aproximativ 25 euro pe zi, mânănci şi bei pe săturate. De dimineață, până seara. Cât despre alte chestii necesare, carburantul este scump pe insulă şi e normal, deci dacă nu faci plinul pe continent, aici vei da cam un 1.10 euro pe un litru de benzină.

Deci, cam asta a fost, concluziile le trageţi voi, dacă tot aţi avut răbdare să citiţi până la capăt. Grecia, Thassos o destinaţie de vacanţă plăcută.

0 comentarii:

Trimiteți un comentariu