Panzer's Blog

Just the usual nobody... and sometimes a blogger...

Marketing modern

Să vorbim puţin despre marketing-ul din România, noua religie post-comunistă a comerţului. Marketingul românesc a ajuns la un nivel în care reclamele, spoturile şi campaniile se fac la un mod foarte agresiv. Dar la modul agresiv, așa pe față, aș mai preciza.

Aţi observat cum zi de zi suntem invadaţi de campanii şi spoturi cât mai agresive. Ideiile din spoturile inteligente care stârneau curiozitatea clientului, asupra unui produs sau serviciu, au trecut de mult, acum avem spoturi şi campanii, care mai de care, mai agresive care intră peste tine în casă şi îţi bagă pumnul în gură, precum recuperatorii de bani. „Ia produsul nostru, sau poc, primești un pumn în gură”. Puţini mai sunt cei care au rămas fideli strategiilor clasice, prin care se apelează la inteligenţă şi curiozitate, pentru atragerea clientului. În rest, majoritatea s-a afiliat la această nouă practică agresivă şi dacă stăm bine să ne gândim, până la urmă pentru ce?

Să atragă clientul, să-l fidelizeze? Mai repede,sintagma potrivită este, să forţeze clientul. Şi cum spuneam, nu sunt cazuri izolate, sau arii de localizare, oriunde te-ai uita, vezi acelaşi lucru peste tot. „Ai nevoie de..”, ”Vrei asta...”, „Îţi doreşti ailaltă”, „Sigur îţi trebuie asta” şi „Sigur îţi doreşti şi asta, şi ailaltă şi pe mă-sa şi pe tac-su, că aşa este bine, cumpără, că trebuie”.


Agresivitate pe toate liniile, clientul este pur şi simplu, este terorizat, să cumpere. Adică ce contează dacă îţi place, ai nevoie, îţi trebuie. Tu ia şi cumpără, că asta-i legea. Clientul a ajuns să fie agresat pe toate canalele de acest marketing violent. Unii ar spune bine, dar acesta este scopul marketingului, să vinzi prin orice mijloace. Da, este adevărat, că trebuie să vinzi şi să atragi clienţi prin orice mijloace, dar trebuie să faci clientul să vină la tine din voinţa lui şi să-l fidelizezi tot prin voinţa lui, nu să îl forţezi prin voinţa ta, doar ca să-ţi fie ţie bine. Acest tip de marketing îmi aduce aminte de zilele comerţului de după anii 90, când te duceai la tarabă sau în târg şi fiecare încerca să-ţi bage ceva pe gât, indiferent, dacă voiai sau nu. Această mentalitate trebuie să rămână la nivel de tarabă şi de târg. Sau cine ştie, poate aceasta este calea care trebuie urmată, calea spre El dorado-ul marketingului şi poate, probabil, sunt eu nebun  și mă gândesc că trebuie să-mi stârneşti curiozitatea asupra unui produs, decât să-mi zici, i-al că-ţi trebuie şi ai nevoie de el.

Şi un alt aspect care mă deranjează cu privire la marketingul românesc, este ideea aceasta, a imitării, copierea după alţii, individualismul pur şi simplu nu mai există sau dacă există, este la  un nivel microscopic. Vrei să faci ceva important, fă singur, nu porni de la premiza, că ăia şi ceilalţi au aplicat acealşi lucru şi a mers. Sigur o să meargă şi la mine. Probabil. Va merge sau la fel de bine, nu va merge. Totul trebuie analizat în profunzime. De aceea credm că se apealează la această agresivitate,„dacă ne aruncăm cu capul înainte şi nu merge, folosim forţa.”

Şi ştiţi care este partea proastă în toată această poveste, că oamenii sunt atraşi de aceaste practici, şi cumpără şi cumpără şi iar cumpără, până la momentul când, le este refuzat un nou credit. Aceasta este realitatea din România, avem agresivitate în marketing şi oameni care acceptă acest lucru.

0 comentarii:

Trimiteți un comentariu